+36 1 790 9900 | +36 21 2525 207 | « Online ügyfélszolgálat: 900 - 1800 | Nyitvatartás »

Elemek megjelenítése címkék szerint: befagyott váll

kedd, 07 Augusztus 2018 05:40

Medical Flossing és a befagyott váll

Egyik tanfolyam szünetében beszélgettünk terápiákról, tréningekről, tudományos újdonságokról a fasciaterápiák területén témakörök kerültek elő és kihagyhatatlan a flossing is. Így esett meg, hogy a beszélgetésbe bekapcsolódott egy terapeuta, akinek rendszeresen, állandóan terhelés hatására fokozódó vállpanaszai voltak mely fájdalom a berotációnál és a 90 fok fölötti abdukciónál élessé, szúróvá vált és tovább fokozódott. E kettő irány tartománya (abdukció, berotáció) jelentősen be is volt szűkülve.

Megkért a kolléga, hogy csináljam meg rajta a Medical Flossing tekerést, hogy érezhesse annak hatásait. Mondtam neki, hogy örömmel. Első alkalommal speciális teszteket végeztünk a gumiszalaggal, hogy megtudhassam pontosan melyik képletettel van probléma a vállízületi-vállövi régióban, mikor és melyik anatómiai képlet feszül meg, az milyen fájdalommal jár. Majd ezt követte az izmok lazítására, a vérkeringés javítására, a szalag és tok képletek tónusának csökkentésére, valamint az ezzel párhuzamos mozgások közbeni fájdalom csillapítására helyeződött a hangsúly. Mindezt szabad súlyzós gyakorlatokkal a ROM (Range of Motion) növelése céljából.

Elegendő volt 3x felhelyezni a Medical Flossing szalagot a speciális szöveti tulajdonságoknak megfelelő nyújtottsági fokon és a mozgásbeszűküléssel járó állapotok, valamint a fájdalom meg is szűnt a vállízületben.

Hogyan? Milyen formában hat ez a jól alkalmazható, gyors és effektív technika? Bemutatjuk a következő Medical Flossing képzésen 2018. szeptember 07-én. [Részletek és regisztrációs lehetőség itt...]

Ezen cikkel kapcsolatosan pedig sok-sok lényeges háttérinformáció ismertetésre kerül a 2018. szeptember 4-én megrendezett "Innovatív sportolói rehabilitáció új formája a Medical Flossing." című ingyenes szimpóziumi délutánon. [Részletek és regisztrációs lehetőség itt...]

Várunk minden érdeklődőt sok szeretettel a Medical Flossing rendezvényeinkre!

Tisztelt Olvasó! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy jelen cikk szerzői jogi védelem alatt áll. A cikk, vagy egy részének bármilyen felhasználásához ( másoláshoz , fordításhoz stb.)  a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges. A szerzői jog megsértése súlyos jogi következményeket von maga után.

A speciális izomkezelés, triggerpont terápia, flossing és manuálterápia által biztosított egész testre, annak elváltozásaira, feltérképezésekre, beazonosítására vonatkozó szemléletmód ma már nélkülözhetetlen az effektív és hatékony, szakszerű terápiás beavatkozások sorából.

Mindenki számára egyéni mozgásminták vizsgálata és a szöveti analízisek alapján profi szakembereink által vezetve elérhetők ezek a kiváló terápiás lehetőségek a PhysioVit Rehab Akadémián (Budapesten és Pásztón is), orvosok, gyógytornászok, sportfizioterapeuták közvetítésével. Bővebb információért kérjük keressen minket a következő elérhetőségek valamelyikén: +36 1 790 9900, +36 1 471 1435, +36 1 607 3219

szerda, 14 Június 2017 22:57

Befagyott váll - Periarthritis humeroscapularis

Manapság sokféle vállövi, vállízületi fájdalommal, funkciókieséssel találkozhatunk, melyek igencsak befolyásolni tudják az érintettek életminőségét. Felső végtagjainkat igen változatos tevékenységek során használjuk, az alapvető mindennapi mozgásoktól (pl.: fésülködés) elkezdve a bonyolult, komplex sportmozgásokig (pl.: tenisz). A mozgásbeszűkülés, a fájdalom akár olyan mértékű is lehet, hogy önellátási deficitet is okozhatnak, ezáltal megkeserítve az érintettek életét. A vállízületünk (articulatio glenohumeralis) a legnagyobb mozgásterjedelemmel rendelkező ízületünk, funkciókiesése esetén nagymértékű változásokat tapasztalhatunk a mindennapi mozgásaink során.

Anatómiai felépítése igen bonyolult, egy struktúra sérülése, degenerációja kihat a további anatómiai részekre, így nagyon fontos a harmónia fenntartása. A vállövünk komplex, megfelelő működésében igazából 4 ízületi- és lágyrész "kapcsolat" vesz részt, ezeknek az összehangolt működése szükséges a fájdalmatlan, teljes mozgások fenntartásához. Egyik ízület maga a vállízület (articulatio glenohumeralis), másik a vállcsúcs és kulcscsont közötti ízület (articulatio acromiclavicularis), harmadik a kulcscsont-szegycsont közötti ízület (articulatio sternoclavicularis), végül a lapocka és a mellkas közti kapcsolódás (scapulothoracalis összeköttetés).

A vállöv felépítésében változatos lágyrész struktúrák is részt vesznek (izmok, bonyolult szalagrendszer, ízületi tok, labrum=ízületet körülvevő porcgyűrű, bursa=nyáktömlő stb.), melyeknek patológiája szintén az egyensúly megbomlását okozzák, ezáltal fájdalmat, mozgásbeszűkülést indikálnak.

A periarthritis humeroscapularis egy igen rejtélyes kórkép. Köznyelven befagyott vállként szokták emlegetni, melynek a hátterében változatos okok állhatnak. A periarthritis humeroscapularis esetén a váll környéki anatómiai struktúrák gyulladása, arthritis áll fenn. Egy ilyen kórkép esetén bármelyik alkotóelem érintett lehet, és ez átterjedhet a környező struktúrákra, ezáltal kialakítva a „befagyott vállat”. A lágyrészek a gyulladás miatt hegesedni kezdenek, ami a mozgástartományokat még jobban beszűkíti, a mozgásokat nehezebbé teszi. Hátterében több tényező is állhat; korábbi vállat ért trauma, gyulladás, műtétet vagy sérülést követő nem megfelelő rehabilitáció, pszichés tényezők, hosszantartó vállízületi immobilizáció, anyagcserezavarok, hormonális problémák stb.

A befagyott váll válltájéki fájdalommal, illetve mozgásbeszűküléssel jár, de a kiváltó oka nem teljesen tisztázott. A fájdalom általában a váll elülső-külső részén jelentkezik és kisugározhat a felkarba. A fájdalom a betegség előrehaladtával nyugalomban is fennállhat, viszont mozgásra, terhelésre fokozódik. A fájdalom éjszaka erősödhet, alvási panaszokat okozhat.

Különböző stádiumai vannak, mely során a fájdalom és a mozgásbeszűkülés mértéke folyamatosan változik. A kezdeti, akut stádiumokban inkább a fájdalom a jellemző kisebb mozgásbeszűküléssel, majd később akár fájdalmatlanná is válhat, viszont ilyenkor a mozgásbeszűkülés a domináns. Elsőként a vállízületi berotatio (felkarcsont befelé forgatása) illetve az abductio (oldalra emelés) szokott beszűkülni, ezáltal a mindennapi mozdulatok (pl.: öltözködés) kivitelezhetetlenné válnak.

A mozgásterjedelem csökkenése az aktív illetve a passzív mozgásoknál (amikor a terapeuta mozgatja a végtagot) is megfigyelhető. Kezelésében elsősorban konzervatív eljárásokat szoktak alkalmazni. Vannak olyan esetek, amikor kezelés nélkül automatikusan rendeződhetnek a viszonyok, tünetmentessé válhat a folyamat pár hónap elteltével. Viszont érdemes vállpanaszok esetén minél hamarabb elkezdeni a kezelést, a további funkciókiesés elkerülése végett.  A terápiában a dominánsabb panasz enyhítését tűzzük ki elsődleges célul. A kezdeti stádiumokban inkább a fájdalom enyhítése a fő szempont, viszont a mozgásbeszűkülés megelőzése is fontos feladat. Fájdalomcsillapítás elérése érdekében alkalmazhatunk különböző fájdalomcsillapító illetve gyulladáscsökkentő készítményeket illetve hőterápiát.

A mozgástartományok beszűkülését különböző lágyrészmobilizációs technikával, manuálterápiás eljárással, kineziotape-el lapockmobilizációval stb. ki tudjuk küszöbölni. A kineziotape segítségével kötőszöveti (fascia) mobilizációt tudunk létrehozni, ezáltal a mozgástartomány beszűkülés megfékezhető, visszaszorítható. Ezen kívül a környező izomzat funkcióját is tudjuk támogatni a különböző ragasztási technikákkal. Továbbá a kineziotape rugalmasságából adódóan a szövetek megemelése által a területen fokozódik a keringés, ezáltal a szöveti regeneráció.

Mivel a kötőszövetek is érintettek, ezért nagyon jól használhatóak a különböző fascia lazító technikák (pl.: FRT-Fascia Release Terápia illetve a Typaldos-módszer vagy más néven Fascia Disztorziós Modell Terápia).

A kötőszövetek, lágyrészek lazítása által a mozgástartomány csökkenés megelőzhető, mértéke lecsökkenthető. A lazítás illetve a keringésfokozás szempontjából a Medical Flossing alkalmazása is segíthet a befagyott váll kezelésében. A Medical Flossing pumpafunkcióját kihasználva az adott terület keringését nagy mértékben növelhetjük, mely elősegíti a szövetek regenerációját, illetve a speciális gumiszalag alkalmazásával a különböző szöveti letapadásokat fel tudjuk lazítani, így befolyásolhatjuk a mozgásbeszűkülést. A szövetek lazítása, terület keringésének fokozása érdekében alkalmazhatjuk a lökéshullám terápiát is az érintett régióban.

Korrektív tréning során fontos az ízületi mobilizáció, viszont az erőteljes mozgásokra illetve manipulációra a szövetek kórosan reagálhatnak, mely további feszességet, mozgástartomány csökkenést okozhat. Óvatos mobilizációt, ingamozgásokat illetve a terapeuta által végzett óvatos passzív mozgatást szoktunk javasolni a mozgásbeszűkülés prevenciója érdekében.

A későbbiekben, amikor a fájdalom a háttérbe szorul, inkább a mozgástartományok csökkenése a domináló tünet, akkor a mozgások helyreállítására kell fektetni a hangsúlyt. Továbbra is alkalmazhatóak a már említett mobilizációs manuális eljárások, fascia lazító technikák, kineziotape, Medical Flossing stb.

A korrektív tréning során célunk a vállízület teljes mozgástartományainak, izomerejének és funkciójának visszanyerése. A mobilizációs gyakorlatok mellett, elkezdhetjük az izomerősítő gyakorlatok illetve a nyújtások/stretching végeztetését. A megfelelő funkció eléréséhez fontos a propriocepció (ízületi helyzetérzékelés) fejlesztése is különböző instabil eszközök segítségével. Az izomerősítésre illetve a propriocepció fejlesztésésre a megfelelő mozgástartományok helyreállítása után fektessünk nagyobb hangsúlyt.

Az izomerősítés során a rotátorköpeny izomzatát semmiképp se felejtsük ki, mivel ezen izmoknak fontos szerepe van a vállízület stabilizálásában, ezáltal a megfelelő funkció fenntartásában! Továbbá fontos a törzsizomzat erősítése, lapockazárók, a m. biceps és triceps brachii, a m. deltoideus erősítése, illetve minden olyan izomnak a fejlesztése amelyben izomerő gyengeséget érzékelünk. Továbbá a zsugorodásra hajlamos izmok nyújtását is bele kell vennünk a programba (pl.: m. trapesius superior, m. pectoralis major stb.)! Célunk az izombalance, izomegyensúly kialakítása!

Ezen kívül a fasciák, izmok, kötőszövetek lazítása érdekében alkalmazhatunk speciális SMR eszközöket pl.: XBall. (SMR= saját magunk által speciális eszközökkel végezhető izom-kötőszöveti lazítás) A befagyott váll megelőzésében nincsenek konkrét, igazán releváns tanácsok, mivel az oka nem teljesen ismert. Mivel a vállízületi fájdalmak, mozgásbeszűkülések a mindennapi mozgások során igen hamar felismerhetőek, befolyásolják az önellátás, mindennapi aktivitás szintjét, ezért fontos, hogy ha vállpanaszokat veszünk észre, akkor minél hamarabb forduljunk szakemberhez.

A mielőbbi kezelés, prevenciós gyakorlatok, tanácsok által visszaállítható a vállízület harmonikus működése, így fenntarthatóak a teljes, fájdalommentes mozgások.

Rehab Akadémia speciális PhyDoArt® programja egy specifikus, egyénre szabott rehabilitációs és prevenciós koncepció kifejezetten ajánlott befagyott váll esetén is. Részletek itt...

A cikket másolni, sajátként feltüntetni tilos. Ezzel kapcsolatos szerzői jogi nyilatkozatunkat itt olvashatja.